gemeenschappelijke regelingen
- GGD Regio Utrecht
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
GGD Regio Utrecht
Vestigingsplaats
Zeist
Website
Programma
2.1 Sociaal domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
Gemeentelijk belang
13,70%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 2.844
31-12-2023
€ 2.647
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 14.972
31-12-2023
€ 14.628
Bron
Begroting 2023
Begroot resultaat 2023
€ 0
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 6.655
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de GGDrU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma
2.1 Ambulante zorg en ondersteuning inclusief wijkteams
GGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De huidige wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien. 4. Iedereen kan meedoen. 5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd).
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Website
Programma
1.1 Stedelijk Beheer en Milieu
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval.
Gemeentelijk belang
10,98%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 350
31-12-2023
€ 350
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 15.085
31-12-2023
€ 14.905
Bron
Begroting 2023
Begroot resultaat 2023
€ 0
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 5.624
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel geen financiële risico's in beeld die de AVU raken; in de afvalverwerkingstarieven in de begroting 2023 zit ruimte om tegenvallers op te vangen. Uiteindelijke mee- of tegenvallers landen in de gemeentelijke jaarrekening.
Bijdrage aan deelprogramma
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) Afval Verwijdering Utrecht (AVU). De GR AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR).
Gemeentelijk belang
11,42%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 17.732
31-12-2021
€ 23.237
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 47.179
31-12-2021
€ 62.708
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2023
€ 0
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 10.661
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de VRU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma
2.2 Veiligheid en handhaving
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc.
- Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Naam
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors.
Gemeentelijk belang
70,47%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.800
31-12-2021
€ 1.539
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 11.640
31-12-2021
€ 11.241
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2023
-€ 4.084
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 1.561
Bijzonderheden/ actualiteiten
De financiële posities van RWA en Amfors voldoen aan de gestelde normen. Indien risico’s optreden, leiden deze echter wel direct tot een hogere gemeentelijke bijdrage. Op het gebied van corona beschikt RWA als gevolg van Rijkscompensatie over een buffer van € 500.000 voor mogelijke economische/ corona tegenvallers in de toekomst.
Risico's
Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat.
Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen.Bijdrage aan deelprogramma
2.1 Sociaal Domein
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 2.057
31-12-2023
€ 2.061
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.713
31-12-2023
€ 1.721
Bron
Begroting 2023
Begroot resultaat 2023
€ 4
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 1.116
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 oktober 2022 of 1 januari 2023) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2022/2023 meer duidelijkheid over komen. De geschatte maximale frictiekosten die voor rekening van Amersfoort kunnen komen bedragen gedurende 5 jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet tussen de € 70.000,- in het eerste jaar oplopend naar € 150.000,- in het vijfde jaar.
Bijdrage aan deelprogramma
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.
2.2 Veiligheid en handhaving
Sinds 2014 voert de gemeenschappelijke regeling ‘Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht’ (RUD) een deel van de milieutaken voor Amersfoort uit. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort o.a. om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op vrijwel alle bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. De RUD voert daarnaast energietoezicht bij bedrijven uit, bodemtaken, asbesttaken en diverse milieu-adviestaken.
vennootschappen en coöperaties
- NV SRO
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 10.711
31-12-2021
€ 12.069
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 18.400
31-12-2021
€ 18.687
Bron
Begroting 2022/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2022
€ 454
Bijzonderheden/ actualiteiten
Eén van de speerpunten in het strategisch plan van SRO is groei. Naar verwachting is SRO in 2023 uitgebreid met een nieuwe joint venture; SRO Velsen BV. In 2023 wordt verder invulling gegeven aan het strategisch plan. Een ander speerpunt uit het strategisch plan is duurzaamheid. SRO heeft in 2021 een plan van aanpak duurzaamheid opgesteld. SRO is bezig met de voorbereidingen voor nieuwbouw van haar hoofdkantoor en technische dienst. Dit zal op huidige locatie plaatsvinden, waarbij een deel van het terrein verkocht wordt t.b.v. woningbouw. Per 1 januari 2023 lopen de raamovereenkomst Vastgoed en de prestatieovereenkomst Sport af. In 2022 wordt de hercontractering voor beide overeenkomsten voorbereid.
Risico's
De oplopende inflatie en de energiekosten in het bijzonder zijn een risico voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Dit kan tot gevolg hebben dat de dividenduitkering lager is of komt te vervallen.
Bijdrage aan deelprogramma
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente en SRO hebben hun afspraken vastgelegd in de Raamovereenkomst Onroerende zaken 2020-2022. De afspraken betreffen bijvoorbeeld afspraken om noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO te bereiken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid. De Raamovereenkomst Onroerende zaken en de Dienstverleningsovereenkomst sport lopen aan het einde van 2022 af. Inmiddels zijn SRO en gemeente in gesprek over de evaluatie en verlenging van beide overeenkomsten.
3.3 Sport
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 5.1 Financiën en belastingen.
- Theater-en congrescentrum Flint NV
Naam
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2020
€ 706
31-08-2021
€ 866
Omvang vreemd vermogen
31-08-2020
€ 2.300
31-08-2021
€ 1.503
Bron
Begroting 2022/2023 Jaarrekening 2020/2021
Begroot resultaat 2022/2023
-€ 400
Bijzonderheden/ actualiteiten
Flint heeft komend theaterjaar (aug 2022- sept 2023) een geprognosticeerd tekort. Een deel van hiervan kan worden opvangen uit de reserve van Flint. Op voorstel van het college heeft de raad besloten om een aanvullend bedrag van € 300.000 beschikbaar te stellen.
Risico's
In de nasleep van de coronacrisis wordt Flint geconfronteerd met achterblijvende bezoekersaantallen. Dit is een landelijke trend. Onzeker is hoeverre dit zich volledig zal herstellen in 2023. Verder heeft Flint te maken te maken met prijsstijgingen. Met name de oplopende kosten voor personeel en energie zijn een risico voor de continuïteit van de bedrijfsvoering.
Bijdrage aan deelprogramma
3.4 Cultuur
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV.
- NV ROVA Holding
Naam
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 38.966
31-12-2021
€ 40.320
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 53.383
31-12-2021
€ 58.840
Bron
Begroting 2022/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2022
€ 4.198
Bijzonderheden/ actualiteiten
Corona heeft grote invloed gehad op de hoeveelheden in te zamelen en te verwerken stromen van afval en grondstoffen. Omdat een deel van de gevolgen blijvend is, zoals thuiswerken, zal dit ook voor 2023 (e.v.) effect hebben. Ook andere ontwikkelingen zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne hebben invloed op afvalstromen, en leiden tot hoge tarieven op grondstoffen; de verwachting is dat dit nog even aanhoudt. In de bedrijfsvoering is alles gericht op het in stand houden van de dienstverlening in het algemeen en de gezondheid van de medewerkers in het bijzonder. ROVA zelf loopt geen financiële risico’s agv de toename in afval en grondstoffen. Alle meerkosten zijn gedekt in de contracten met de afnemers, de 23 deelnemende gemeenten.
Rova heeft daarnaast een degelijke financiële positie. De normen, opgenomen in de gemeentelijke audit verbonden partijen, voor solvabiliteit, liquiditeit en dividenden worden gehaald.Risico's
Zoals iedereen heeft ROVA last van de hoge inflatie, m.n. op brandstofkosten. ROVA komt in het najaar 2022 met een voorstel om de (incidentele) kosten van 2022 te dekken. Het is de verwachting dat dit gevolgen heeft voor het resultaat van ROVA over 2022. Voor de begroting 2023 wijkt ROVA af van de standaard werkwijze en wordt een hogere index gehanteerd. Desalniettemin kan de werkelijke inflatie hoger uitpakken. Omdat ROVA een groot eigen vermogen heeft kan ROVA dit in principe zelf goed opvangen.
Bijdrage aan deelprogramma
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met NV ROVA Holding en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder. De dividenduitkering van ROVA Holding is opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- NV REMU- Houdstermaatschappij
Naam
NV REMU- Houdstermaatschappij
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% wordt verkocht.
Gemeentelijk belang
5,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 856
31-12-2021
€ 777
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 3
31-12-2021
€ 3
Bron
Jaarrekening 2021
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met het oog op de mogelijke verkoop van meer dan 50% van de aandelen van Eneco is in 2018 door NV Remu Houdstermaatschappij (hierna: Remu) de aanspraak op de privatiseringsnabetaling geconcretiseerd in een claim, dit heeft geleid tot een jarenlang juridisch geschil tegen de N.V. Eneco Beheer (hierna: Eneco). In 2021 had Remu cassatie bij de Hoge Raad ingesteld n.a.v. de uitkomst van het hoger beroep.
In juni 2022 heeft de Hoge Raad het cassatieberoep verworpen. Met deze uitspraak van de Hoge Raad is een einde gekomen aan de juridische procedure, waarvan de uitkomst is dat Remu geen aanspraak kan maken op een nabetalingsregeling.
De rol van Remu beperkte zich (na verkoop van aandelen aan Eneco) tot belangenbehartiger in het kader van de eventueel nog van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding. Nu onherroepelijk is geworden dat er geen recht is op een nabetalingsvergoeding, vervalt daarmee de bestaansgrond van Remu en zal de ontbinding van de NV in gang worden gezet.Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Vitens NV
Naam
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Gemeentelijk belang
2,28%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 559.200
31-12-2021
€ 600.300
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 1.340.100
31-12-2021
€ 1.387.800
Bron
Jaarrekening 2021
Bijzonderheden/ actualiteiten
Voor de komende jaren heeft Vitens een omvangrijk investeringsprogramma opgesteld om uitdagingen als klimaatverandering en een stijgende watervraag het hoofd te bieden.
Vanwege wet- en regelgeving kan Vitens maar een beperkt bedrijfsresultaat behalen (door eisen omtrent de vermogenskostenvoet dient bij hogere resultaten een tariefsverlaging aan klanten gegeven te worden). Daarnaast wil Vitens de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% (eind 2021 bedroeg deze 30%) en blijvend voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de aankomende jaren het nettoresultaat (grotendeels) worden toegevoegd aan het eigen vermogen en is de verwachting dat er, ondanks positieve bedrijfsresultaten, in ieder geval over de jaren 2022 t/m 2023 geen dividenduitkering zal plaatsvinden.
Vitens is in gesprek met het Rijk om te kijken welke rol het Rijk kan spelen in het versterken van de financiële gezondheid van Vitens, hierbij staat mogelijke wijziging van de wet- en regelgeving omtrent de vermogenskostenvoet centraal. Mocht deze systematiek ongewijzigd blijven, dan kan het scenario in beeld komen dat Vitens een beroep moet doen op de aandeelhouders om het eigen vermogen te versterken.Risico's
Lagere of geen dividendopbrengsten (zie onder bijzonderheden/actualiteiten voor nadere toelichting)
Bijdrage aan deelprogramma
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Alliander N.V.
Naam
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.
Gemeentelijk belang
0,01%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 4.328.000
31-12-2021
€ 4.470.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 5.094.000
31-12-2021
€ 5.730.000
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 242.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Door de energietransitie zal Alliander de komende 10 jaar te maken krijgen met een zeer sterke stijging van investeringen (o.a. vervanging en uitbreiding van de netwerken). Ten behoeve van de financiering van deze energietransitie en het behouden van de huidige gezonde financiële positie zijn maatregelen nodig om de eigen vermogenspositie van Alliander te versterken. In 2021 is Alliander erin geslaagd zijn financiële positie te versterken met € 600 miljoen, middels een speciaal soort obligatielening welke is verstrekt door een groot deel van de aandeelhouders. De gemeente Amersfoort heeft niet deelgenomen aan deze obligatielening.
Alliander is tevens, samen met andere netwerkbedrijven, in gesprek met het Rijk over de vraag of en hoe het rijk mede invulling kan geven aan de kapitaalbehoefte van regionale netwerkbedrijven.Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente.
Bijdrage aan deelprogramma
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- BNG Bank
Naam
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen.
Gemeentelijk belang
0,49%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 5.097.000
31-12-2021
€ 5.062.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 155.262.000
31-12-2021
€ 143.995.000
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 236.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn op dit moment geen bijzonderheden te melden.
Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico's voor ons als gemeente.
Bijdrage aan deelprogramma
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de BNG Bank (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Parkeren Amersfoort BV
Naam
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 7.597
31-12-2021
€ 7.597
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 800
31-12-2021
€ 629
Bron
Begroting 2022/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2022
€ 278
Bijzonderheden/ actualiteiten
De BV heeft de afgelopen jaren een oordeelsonthouding van hun accountant gekregen op de jaarrekening van de BV. Dit hangt met name samen met processen rondom de administratieve organisatie en interne beheersing. De BV heeft hierop inmiddels de nodige acties ondernomen. Dit zal ook in 2023 aandacht krijgen om te komen tot een goedkeurende verklaring of een goed alternatief hiervoor.
Risico's
De parkeergarages van PABV hebben begin 2022 nog te maken gehad met omzetverliezen agv de coronacrisis maar maken herstel door. Afhankelijk van hoe het najaar 2022 verloopt zal dit herstel zich verder doorzetten. De BV is financieel gezond en kan eventuele verliezen zelfstandig opvangen.
Bijdrage aan deelprogramma
1.4 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de bv is opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen
- ParkeerService Coöperatie UA
Naam
ParkeerService Coöperatie UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.983
31-12-2021
€ 2.216
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 1.973
31-12-2021
€ 3.637
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2023
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Eind 2021 zijn twee leden van de coöperatie vertrokken waardoor de begroting onder druk komt te staan. In de (sluitende) begroting 2023 is nog steeds sprake van een stelpost voor een nieuw aan te trekken lid. Het is belangrijk dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren om financieel solide te blijven. Er is nog geen concreet zicht op toetreding van een nieuw lid, tot die tijd zal CPS de gevolgen hiervan intern opvangen. Zowel ambtelijk als bestuurlijk blijven we nauw betrokken bij deze ontwikkelingen. De relatief hoge inflatie in 2022 heeft geresulteerd in een hogere index t.b.v. de begroting 2023 voor de deelnemende gemeenten. Indien de werkelijke inflatie in 2022 en 2023 hoger uitpakt kan dit leiden tot een verslechtering van het resultaat van Parkeerservice. Omdat het weerstandsvermogen goed is kan Parkeerservice dit zelf opvangen.
Bijdrage aan deelprogramma
1.4 Mobiliteit
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie.
- Amfors Holding B.V.
Naam
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeentelijk belang
53,51%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 2.500
31-12-2021
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.334
31-12-2021
€ 4.993
Bron
Begroting 2022 en Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2022
€ 2.013
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden. Amfors heeft goed geacteerd op de gevolgen van de coronacrisis. Hierdoor voorzien wij op de korte termijn geen (financiële) coronagevolgen die het bedrijf niet zelfstandig aan kan.
Bijdrage aan deelprogramma
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit.
2.1 Sociaal Domein
De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
- Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Naam
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 243
31-12-2020
€ 226
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 148
31-12-2020
€ 92
Bron
Jaarrekening 2020
Bijzonderheden/ actualiteiten
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. heeft (nadat in december 2016 een van de partijen zich uit de PPS-constructie heeft teruggetrokken) een belang van 50% in VOF Kantorenpark Podium Amersfoort. Vanwege het slechte marktperspectief en het ingrijpen van de provincie is door de overblijvende vennoten van VOF Podium afgelopen periode onderzocht of, en onder welke voorwaarden, het gebied is te transformeren tot een woningbouwlocatie. Inmiddels is er een onherroepelijk bestemmingsplan. Hierdoor kunnen de contracten over de afwikkeling van Podium worden geëffectueerd. Onderdeel hiervan is tevens dat VOF Podium ontbonden zal worden. Deze ontbinding is waarschijnlijk in 2022 afgerond.
De herontwikkeling naar woningen heeft financieel positiever uitgepakt. Hierdoor blijkt een deel van de voorziening (zie Risico's) niet nodig. Zie voor meer toelichting het MPG 2021.Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld die tot financiële gevolgen voor de gemeente Amersfoort kunnen leiden.
Voor de aanwezige risico's met betrekking tot de participatie in VOF Podium is een aantal jaren geleden een voorziening van € 6 miljoen getroffen, in 2021 is een deel van deze voorziening vrijgevallen (vrijval van € 1,9 miljoen). Voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van VOF Podium zie het onderdeel 'bijzonderheden/actualiteten'.
Voor de aanwezige risico's met betrekking tot de participatie in OBV CV is een aantal jaren geleden een voorziening van € 8,8 miljoen getroffen. Deze voorziening was getroffen voor de situatie dat de overeengekomen kapitaalstorting ook daadwerkelijk betaald zou moeten worden. Inmiddels is onder meer door de verbeterde markt gebleken dat de kapitaalstorting deels niet nodig lijkt. In 2021 is daarom een deel van deze voorziening vrijgevallen (voor een bedrag van € 6,8 miljoen). Zie voor meer toelichting het MPG 2021.
De substantieel hogere inflatie als gevolg van de globale ontwikkelingen heeft mogelijk ook een gevolg voor het resultaat van het OBV. Voor het OBV geldt wel dat veel grondverkopen al vastliggen, waardoor de verkooprisico's voor de grondexploitatie van het OBV relatief beperkt zijn.Bijdrage aan deelprogramma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV en ook in de VOF Podium.
- Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Naam
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 433
31-12-2021
€ 530
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 0
31-12-2021
€ 0
Bron
Jaarrekening 2021
Bijzonderheden/ actualiteiten
Voor de GREX 2021 was vanwege de coronacrisis een extra risico gecalculeerd, met name vanwege mogelijke risico’s voor de woningmarkt. In de afgelopen periode is gebleken dat de coronacrisis geen substantieel effect heeft gehad op de woningmarkt. De prijzen zijn opnieuw gestegen en de vraag naar nieuwbouwwoningen is enorm. De laatste maanden heeft de oorlog in Oekraïne en de nasleep van de coronacrisis wel een andere ontwikkeling veroorzaakt, namelijk een sterk stijgende inflatie. De effecten hiervoor voor diverse kostenposten kunnen risicovol zijn. Tot nu toe zijn de effecten op de kosten beperkt, maar het is reëel dat de GREX negatieve invloed kan gaan ondervinden van een stijgende energiekosten en duurdere grondstoffen. Om deze reden is in de Grex 2022 een extra risicopost in verband met 'extra kostenindexering' opgenomen.
Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's geactualiseerd. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor woningen. Daarnaast is een risico opgenomen in verband met 'extra kostenindexering'.
Bijdrage aan deelprogramma
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.
1.3 Wonen
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt onder meer voor de woningbouw in Vathorst.
- Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Naam
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis.
Gemeentelijk belang
25,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 21
31-12-2021
€ 8
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 395
31-12-2021
€ 370
Bron
Jaarrekening 2021
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Eventuele financiële verliezen van de coöperatie dienen binnen de coöperatie zelfstandig opgevangen te worden.
Bijdrage aan deelprogramma
3.4 Cultuur
Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. TArchief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.).
- Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Naam
Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Vestigingsplaats
UTRECHT
Website
www.romregioutrecht.nl
Programma
3.1 Economie
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken.
Gemeentelijk belang
5,83%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 22.120
31-12-2021
€ 51.630
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 7.033
31-12-2021
€ 6.019
Bron
Begroting 2022/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2022
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Het eigen vermogen is fors gestegen als gevolg van de extra kapitaalstorting van de aandeelhouders in 2021, waarvan € 1,5 mln door Amersfoort (in totaal heeft Amersfoort nu € 3 mln aan kapitaal gestort). ROM komt in het najaar 2022 met een plan t.b.v de dekking van hogere exploitatielasten als gevolg van de hoge inflatie.
Risico's
Naarmate de ROM meer leningen vanuit het Participatiefonds verstrekt neemt het financiële risico voor Amersfoort langzaam toe. Op dit moment is het risico zeer beperkt omdat er nog relatief weinig leningen verstrekt zijn. Deze risico's lopen mee in de bepaling van het gemeentelijk weerstandsvermogen en zullen daarom telkens geactualiseerd worden.
Bijdrage aan deelprogramma
3.1 Economie
Sinds 2020 is het Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV actief als hoofdfonds van de ROM Regio Utrecht. De partners Provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Utrecht en Hilversum, Universiteit Utrecht, UMCU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zijn hierin aandeelhouder en werken in de ROM Regio Utrecht samen aan het versterken van het regionale economische ecosysteem. Hiermee wordt ingezet op innoveren, investeren en internationaliseren van het innovatieve bedrijfsleven met een bijdrage aan Gezond Stedelijk Leven.
- Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Naam
Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Vestigingsplaats
UTRECHT
Website
www.romregioutrecht.nl
Programma
3.1 Economie
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds.
Gemeentelijk belang
11,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 14
31-12-2021
€ 17
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 515
31-12-2021
€ 1.937
Bron
Begroting 2022/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2022
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Bijdrage aan deelprogramma
3.1 Economie
Sinds 2020 is de Regionale Samenwerkingsmaatschappij BV actief. Deze is opgericht om als partners binnen regio Utrecht (zonder het Ministerie van EZK) fondsen te kunnen opzetten.