Toelichting risico's
In deze bijlage worden de top 3 financiële risico's, met een benodigde weerstandscapaciteit van € 100.000 of meer, per programma gepresenteerd.
Naast de financiële risico’s kunnen er ook andere niet financiële risico’s zijn. Deze zijn hier niet in meegenomen.
1.1 Stedelijk beheer en Milieu
Tabel: RB 1.1 Risico's programma 1.1 Stedelijk beheer en Milieu
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Voor de openbare ruimte werken we met meerjarige contracten. Bij het afsluiten van nieuwe contracten via aanbestedingen kunnen we worden geconfronteerd met prijsverhogingen. Dit als gevolg van veranderende marktomstandigheden en nieuwe/aanvullende gemeentelijke eisen aan beheer/onderhoud. | Prijsverhogingen kunnen -deels- worden doorberekend in tarieven. Dit geldt voor tarieven op het gebied van afval en riolering. | 1.204 |
2 | Door beleidsontwikkeling van nieuwe en bestaande stoffen bestaat de kans dat maatregelen kunnen leiden tot hoge kosten, stagnatie van projecten en schadeclaims. Voorbeelden: Stikstof, PFAS, Lood, rubbergranulaat, niet gesprongen explosieven. | Door het maken van afspraken met het Rijk, het nemen van preventieve maatregelen worden risico's zoveel mogelijk beperkt. Die zijn niet voor alle stoffen hetzelfde. | 695 |
3 | Herstelkosten als gevolg van extreme weersomstandigheden (droogteschade, storm- en vorstschade, en wateroverlast) | Met onze regelmatige veiligheidscontroles en beheermaatregelen beperken we het risico van stormschade zoveel mogelijk. Bij herinrichting van de openbare ruimte houden we rekening met de actuele inzichten op dit gebied om de risico's van overtollig water en droogte op lange termijn zo efficiënt mogelijk te beheersen. Droogteschade wordt beperkt door maatregelen om water vast te houden en rekening te houden met de beplantingskeuze. | 529 |
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
Tabel: RB 1.2 Risico's programma 1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Grondexploitatie Kop van Isselt - ROVA | Binnen de door de raad vastgestelde kaders sturen wij zoveel mogelijk op het behalen van de planning en het beperken van de kosten, respectievelijk het verhogen van de opbrengsten. | 5.797 |
2 | Grondexploitatie Bestaand Stedelijk Gebied (Divers) | Binnen de door de raad vastgestelde kaders sturen wij zoveel mogelijk op het behalen van de planning en het beperken van de kosten, respectievelijk het verhogen van de opbrengsten. | 3.900 |
3 | Grondexploitatie Vathorst Bedrijventerrein | Binnen de door de raad vastgestelde kaders sturen wij zoveel mogelijk op het behalen van de planning en het beperken van de kosten, respectievelijk het verhogen van de opbrengsten. | 3.146 |
1.3 Wonen
In dit programma zijn geen risico's waar de benodigde weerstandscapaciteit meer dan € 100.000 bedraagt.
1.4 Mobiliteit
Tabel: RB 1.4 Risico's programma 1.4 Mobiliteit
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Project Westelijke Ontsluiting: | In gesprek gaan met betrokken partijen zoals Provincie en nutsbedrijven met betrekking tot de gevolgen van de gewijzigde voornemens. | 7.100 |
2 | Project Fietsparkeren Station Amersfoort: | De gemeente Amersfoort, ProRail en provincie Utrecht hebben in 2015 het bestuursakkoord Aktieplan Fiets gesloten. Deze voorziet in de uitbreiding van de fietskelder onder het station Amersfoort Centraal en het bijbehorende Stationsplein. Op basis van de actuele kostenbegroting blijkt dat met het huidige budget de basisvoorziening van de fietskelder inclusief doorgang naar het Smallepad kan worden gerealiseerd. Prorail kan in 2022 gaan starten met de aanbesteding. Als er hoger wordt ingeschreven dan de beschikbare budgetten kan er niet worden gegund en moet er gekeken worden of aanvullend budget mogelijk is of versoberingen kunnen worden toegepast. | 503 |
3 | Project Fietsparkeren Station Amersfoort: Vormgeving toegang (zijde Stationsplein) ligt nog niet vast. Hier wordt nog over geparticipeerd. Dit kan tot meerkosten leiden. | Tijdens participatietraject en daarop volgende besluitvorming sturen op budget | 298 |
2.1 Sociaal Domein
Tabel: RB 2.1 Risico's programma 2.1 Sociaal Domein
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Hogere zorglasten dan begroot door het onvoldoende kunnen behalen van de resultaten van het Project Maatregelen Betaalbaarheid Ondersteuning en Zorg | Het voortdurend monitoren en waar nodig inhoudelijk en financieel bijstellen van de onderliggende businesscases teneinde de gewenste resultaten alsnog te behalen. | 1.780 |
2 | Stijgende lasten ondersteuning en zorg door (bovenmatige) autonome groei binnen de Wmo die niet tijdig wordt gesignaleerd. | Het bouwen van dashboards en monitoring samen met accountmanagement en datawarehouse om de trends en ontwikkelingen in de zorguitgaven te volgen. Met de drie zorgadministraties is er meer overleggen om signalen van declaratiegedrag en andere administratieve problemen te verzamelen. Een beheersmaatregel voor het berichtenverkeer is het versturen van lijstwerk vanuit de zorgadministratie naar de zorgaanbieder via de financieel adviseur om zo de start/stop berichten en de administratieve afspraken na te leven. | 760 |
3 | Stijgende lasten ondersteuning en zorg door aanzuigende werking nabijheid verwijzers | Vanuit gemeente goed contact onderhouden met de partners (wijkteams en SBI) om tijdig knelpunten te signaleren waardoor het mogelijk is op onderdelen bij te sturen. | 387 |
2.2 Veiligheid en handhaving
Tabel: RB 2.2 Risico's programma 2.2 Veiligheid en handhaving
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Besmetting van de openbare ruimte met asbest als gevolg van een brand. De kosten van het schoonmaken van de openbare ruimte kan mogelijk niet op de veroorzaker/vervuiler verhaald worden. | Maatregelen van brandpreventie. | 179 |
3.1 Economie
In dit programma zijn geen risico's waar de benodigde weerstandscapaciteit meer dan € 100.000 bedraagt.
3.2 Onderwijs en Jeugd
Tabel: RB 3.2 Risico's programma 3.2 Onderwijs en jeugd
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | De geraamde bedragen voor onderwijshuisvesting gaan uit van energiezuinig en klasse B frisse scholen, maar niet van BENG en evenmin van ENG. Vanaf 1-1-2021 geldt in het Bouwbesluit 2020 de eis van BENG en daar moeten de Coöperaties Samenfoort PO en Samenfoort VO aan voldoen (BENG = Bijna Energie Neutrale Gebouwen; ENG = Energieneutraal/gasloos). | In het raadsbesluit van 21 november 2017 over doordecentralisatie van onderwijshuisvesting is vastgelegd dat de Coöperaties de uitvoering van de zorgplicht overnemen. Er gaat gewerkt worden met een 4-jarige cyclus (2019-2022). | 192 |
3.3 Sport
Tabel: RB 3.3 Risico's programma 3.3 Sport
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Tegenvallende kosten voor personeel, onderhoud en met name energie bij SRO. De laatste kosten zijn sterk gestegen door verplichte hercontractering vanaf oktober 2022 (het oude contract van SRO liep bij GazProm). Dit is nodig in verband met de economische sancties tegen Rusland. | Voor dit risico zijn we afhankelijk van externe factoren die van invloed zijn op een stijging of daling van marktprijzen (van met name de energieprijs). | 591 |
2 | De Europese Commissie gaat waarschijnlijk binnenkort komen met een verbod op synthetische infill, waaronder rubber-korrels. Dit komt er waarschijnlijk op neer dat er een overgangsregeling komt voor de vervanging van kunstgrasvelden door een ander type veld, zonder synthetische infill.Het is nu nog niet duidelijk hoe de regelgeving eruit komt te zien. Ook het standpunt van de RIVM kan daar nog invloed op hebben. Dit kan mogelijk leiden tot het vervroegd vervangen van toplaag en/of infill. | Ontwikkelingen worden gemonitord. Als het risico zich materialiseert (via VNG) inzetten op compensatie door het Rijk en bezien of fasering van vervanging mogelijk is. | 472 |
3.4 Cultuur
Tabel: RB 3.4 Risico's programma 3.4 Cultuur
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Exploitatie gesubsidieerde instellingen staat onder druk. Deze druk neemt mogelijk verder toe als gevolg van inhoudelijke beleidsambities voor het realiseren van een aanbod bij de groeiende stad. | Monitoring via dashboard subsidies + rapportage subsidie-cyclus. | 317 |
4.1 Bestuur en dienstverlening
Tabel: RB 4.1 Risico's programma 4.1 Bestuur en dienstverlening
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | We moeten de Wet Open Overheid uitvoeren. Via het gemeentefonds krijgen we daar een vergoeding voor. Wij achten de kans groot dat we de wettelijke taak niet kunnen uitvoeren voor het bedrag dat we ervoor ontvangen. | Uitvoeren impactanalyse om bijsturing te kunnen bepalen. | 231 |
2 | Verlies van gegevens door een aanval (fysiek of via internet): risico-analyse PWC 2014 i.h.k.v. het beheer Basisregistratie Personen (BRP), ondanks de uitwijkvoorziening in Leusden | Continuïteitsplan is vastgesteld november 2019; hierin zijn te treffen maatregelen en borging d.m.v. oefening en training vastgelegd. | 213 |
3 | Het ontslag/opstappen van bestuurders van de stad, waardoor er wachtgeldverplichtingen ontstaan en de voorziening wachtgeldverplichtingen onder druk komt te staan | Bij vertrek van een bestuurder wordt de concrete omvang van de totale uitkeringsrechten berekend. Bij een tekort vindt er een dotatie plaats aan de voorziening wachtgelden wethouders. | 202 |
5.1 Financiën en belastingen
Tabel: RB 5.1 Risico's programma 5.1 Financiën en belastingen
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | De fiscus kan zich niet vinden in de door ons gehanteerde BTW-labelling. | Interne controlemaatregelen btw-labelling nieuwe taken en bijhouden actuele ontwikkelingen. | 202 |
2 | Niet correcte betalingen aan derden ontstaan in het betalingsproces. | Betalingsproces, regelmatig actualisatie van dat proces + bewaking. | 127 |
3 | Garantstelling geldleningen:De gemeente heeft verschillende gewaarborgde/garantstellingen voor verstrekte geldleningen inzake:*Sociale culturele instellingen/sportverenigingen.*Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV).*Achtervang Sociale Woningbouw (WSW).*Achtervang Nationale Hypotheek Garantie (NHG).*Onderwijs. | Bij dreigende problemen: diverse beheeracties. | 109 |
6.1 Bedrijfsvoering
Tabel: RB 6.1 Risico's programma 6.1 Bedrijfsvoering
NR. | RISICO | BEHEERSMAATREGEL | BENODIGDE WEERSTANDS-CAPACITEIT |
---|---|---|---|
1 | Project Toekomst Stadhuis: Voor de aanwezige investeringsrisico's zijn door middel van een post onvoorzien maatregelen getroffen. Conform het raadsbesluit van 23 dec 2021 wordt een extra post in het weerstandsvermogen gehandhaafd. | 1. Investeringsonvoorzien | 254 |
2 | Stijgende Energieprijzen gebouwen | Zodanig aanbesteden dat het minste risico wordt gelopen. | 208 |
3 | Stijgende loon-en materiaalkosten: Voor diverse werkzaamheden hebben we meerjarige contracten afgesloten (b.v. schoonmaak). Bij het afsluiten van nieuwe contracten via aanbestedingen kunnen we worden geconfronteerd met prijsverhogingen hoger dan de indexering. Dit als gevolg van veranderende marktomstandigheden. | Zodanig aanbesteden dat het minste risico wordt gelopen, bijvoorbeeld door langere termijnen te kiezen en de markt te consulteren. | 202 |