* Bedragen in €1.000
Programma | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
lastenbaten 2.1 Sociaal Domein | |||||||
Totaal lasten | -261.451 | -270.252 | -271.563 | -271.552 | -268.070 | -264.544 | |
Totaal baten | 69.433 | 56.223 | 55.985 | 55.885 | 56.285 | 56.685 | |
Totaal saldo | -192.017 | -214.029 | -215.577 | -215.667 | -211.785 | -207.858 | |
Toevoeging aan reserve | -3.366 | -884 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking aan reserve | 2.248 | 2.858 | 2.464 | 1.064 | 340 | 64 | |
Saldo programma incl. reserves | -193.136 | -212.054 | -213.114 | -214.603 | -211.445 | -207.795 |
Toelichting op afwijkingen
PROGRAMMA | LASTEN | BATEN | |
---|---|---|---|
2.1 Sociaal Domein | -1.311 | -238 | |
2.1.1 Basisinfrastructuur | -597 | -40 | |
2.1.2 Ambulante zorg | -589 | -10 | |
2.1.3 Specialistische zorg | -6.266 | -945 | |
2.1.4 Opvang | -553 | 8 | |
2.1.5 Diversiteit, integratie en toegank | 200 | 0 | |
2.1.6 Werk en inkomen | 6.494 | 750 |
Analyse
Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,1 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Samenvattend beeld bij de meerjarenbegroting 2023-2026 programma 2.1 Sociaal Domein
De financiële analyses bij de deelprogramma’s zijn opgenomen bij het onderdeel financiële analyses. In dit onderdeel geven we een samenvattend beeld bij de meerjarenbegroting 2023-2026 van het gehele programma.
De verwachte lasten in 2023 van het programma 2.1 Sociaal Domein betreffen € 272 miljoen. Dat is ongeveer 44% van de lasten 2023 in de begroting van de gemeente.
Als uitwerking van het Coalitieakkoord 2022-2026 is er voor een saldo van ongeveer € 5,67 miljoen aan wijzigingen doorgevoerd voor het jaar 2023 binnen het Programma 2.1 Sociaal Domein. Hiervan heeft € 3,8 miljoen een structureel karakter en € 1,87 miljoen een incidenteel karakter. De grootste wijzigingen hierbij zijn het beschikbaar stellen van € 1 miljoen (incidenteel) voor een nieuwe locatie Maatschappelijke Opvang, het beschikbaar stellen van € 1,7 miljoen (structureel) voor de Inkomensondersteuning, het beschikbaar stellen van € 0,8 miljoen (structureel) voor de Jeugdzorg ter dekking van autonome groei en het beschikbaar stellen van € 0,6 miljoen (structureel) ter dekking van de gestegen kosten voor de voorziening Huishoudelijke Hulp.
De door het rijk in 2022 toegezegde extra middelen voor Jeugdzorg waren incidenteel verwerkt in de begroting voor de jaren 2022 tot en met 2025. Vanuit het Rijk en de Provincie is er nu helderheid gekomen over welke bedragen in de meerjarenbegroting opgenomen mogen worden. Dit resulteert dat er in 2023 € 1,6 miljoen meer beschikbaar is voor de problematiek in de Jeugdzorg in vergelijking met 2022. De extra middelen nemen echter vanaf 2024 sterk af oplopend tot een landelijke besparing van € 1 miljard vanaf 2026. Met het Rijk wordt landelijk nog overlegd over de uitvoering van de Hervormingsagenda Jeugd die maatregelen moet bevatten om deze besparing te dekken. Daarnaast is in het regeerakkoord een extra besparing op de Jeugdzorg van landelijk oplopend tot € 511 miljoen in 2026 opgenomen.
Hieronder worden de belangrijkste mutaties per programmaonderdeel toegelicht.
Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 laten de programmaonderdelen 2.1.1 Sociale basisinfrastructuur en 2.1.2 Ambulante Zorg een stabiel beeld zien met beide een toename van de lasten van € 0,6 miljoen. De voornaamste wijzigingen betreffen in beide gevallen de indexering over het jaar 2023 en enkele wijzigingen als uitwerking van het Coalitieakkoord 2022-2026. Door met name de gespannen arbeidsmarkt bestaat het risico dat niet alle beschikbare middelen in 2023 voor beide programmaonderdelen uitgegeven kunnen worden.
Bij het onderdeel 2.1.3 Specialistische Zorg zijn er grotere mutaties zichtbaar. De grootste mutaties in 2023 betreffen hierbij: extra middelen voor de indexering en autonome groei voor ongeveer € 5 miljoen, de extra middelen van € 1,6 miljoen voor Jeugdzorg in 2023 zoals beschikbaar gesteld door het Rijk en € 1,57 miljoen als uitwerking vanuit het Coalitieakkoord 2022-2026 voor verschillende posten. Verder zorgt een bijstelling van de eigen bijdrage voor Beschermd Wonen in 2023 voor € 1,1 miljoen aan minder baten en lasten. Per saldo neemt het budget in 2023 voor Programmaonderdeel 2.1.3 toe met € 6,27 miljoen en nemen de baten af met € 0,9 miljoen.
Ook het onderdeel 2.1.4 Opvang kent in 2023 enkele wijzigingen. Als uitwerking van het Coalitieakkoord 2022-2026 is € 1 miljoen beschikbaar voor een nieuwe locatie Maatschappelijke Opvang. De indexering zorgt in 2023 voor € 0,7 miljoen aan extra middelen. Daar staat tegenover dat ongeveer € 1,2 miljoen aan budget uit 2022 (door o.a. overhevelingen uit de Jaarrekening 2021 ) in 2023 niet meer beschikbaar is. Per saldo neemt het budget in 2023 voor Programmaonderdeel 2.1.4 toe met € 0,5 miljoen.
Voor het programmaonderdeel 2.1.5 Diversiteit is in het Coalitieakkoord 2022-2026 € 300.000 beschikbaar gesteld voor 2023 voor inclusie, diversiteit en toegankelijkheid. Dit bedrag loopt vanaf 2024 op naar € 500.000 structureel. In 2023 vervalt € 450.000 aan budget uit 2022 (dat grotendeels betrekking had op de invoering van de Wet Inburgering). Per saldo leidt dit tot een afname van de lasten van € 200.000 in 2023 voor het onderdeel 2.1.5 Diversiteit.
Binnen het programmaonderdeel 2.1.6 Werk en Inkomen zijn verschillende mutaties zichtbaar. De grootste mutaties worden hierbij kort toegelicht.
In 2023 bedragen de middelen voor indexering en kostenverdeling van personele lasten € 1,1 miljoen en de middelen voor de indexering van subsidies en re-integratiemiddelen € 0,4 miljoen. Vanuit het Coalitieakkoord 2022-2026 is € 1,7 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor de Inkomensondersteuning en € 0,4 miljoen (incidenteel) voor arbeidsmarktvraagstukken. Verder zijn de uitkeringen levensonderhoud (BUIG) aangepast aan de actualiteit waarbij zowel de lasten als de baten met € 0,7 miljoen zijn toegenomen. De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort van doorbelasting aan het Regionaal-Sociaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort (RWA) en de doorbelasting van de WSW (Wet sociale werkvoorziening) aan het RWA neemt in 2023 per saldo met € 1,1 miljoen af.
In vergelijking met 2022 is ongeveer € 10 miljoen aan incidenteel budget niet meer beschikbaar in 2023. Dit betrof in 2022 ongeveer € 1,9 miljoen aan overhevelingen uit de Jaarrekening 2021 en incidentele coronamiddelen en € 8,1 miljoen aan incidentele middelen in 2022 voor compensatie van de energiekosten.
Per saldo nemen de verwachte lasten van het onderdeel 2.1.6 Werk en Inkomen af met € 6,5 miljoen en nemen de baten toe met € 750.000.
Per saldo (exclusief mutaties reserves) nemen de lasten in Programma 2.1 Sociaal Domein ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 toe met € 1,3 miljoen en nemen de baten in 2023 af met € 0,2 miljoen.
In 2023 vindt er conform eerdere besluitvorming een onttrekking plaats van € 2,5 miljoen aan de reserves.
Tabel: HF.2.1.1 | ||||
---|---|---|---|---|
Toelichting op de belangrijkste begrotingsmutaties van begroting 2023 t.o.v. begroting 2022 | Lasten | Baten | I / S |
1. Sociale basisinfrastructuur | |||
---|---|---|---|
Indexering, kostenverdeling en formatie-aanpassingen | 416 | -45 | S |
Indexering | -489 | 5 | S |
Betaalbaarheid Ondersteuning en Zorg | -234 | S | |
Amendement 2021-147A Wijkontmoetingsplekken | 50 | I | |
Realisering verplaatsing Scouting St. Jozef | 120 | I | |
Coalitieakkoord 2022-2026: Natuurboerderij Vathorst en wijkontmoetingsplekken | -340 | S | |
Coalitieakkoord 2022-2026: Integraal wijkgebouw | -100 | I |
2. Ambulante zorg | |||
---|---|---|---|
Indexering, kostenverdeling en formatie-aanpassingen | 89 | -10 | S |
Indexering | -849 | S | |
Gezond in de Stad (GIDS) | 226 | I | |
Coronamiddelen | 100 | I | |
Areaalmutaties | -93 | S |
3. Specialistische zorg | |||
---|---|---|---|
Indexering zorgbudgetten | -3.490 | 15 | S |
Indexering personele lasten | -167 | 5 | S |
Areaalmutaties | -319 | S | |
Autonome groei | -1.539 | S | |
Personele ontwikkelingen | -399 | 27 | S |
Programma Betaalbaarheid Ondersteuning en Zorg | 234 300 | S S | |
Coalitieakkoord 2022-2026 | -1.400 -167 | S I | |
Jaarstukken 2021 | 1.772 | I | |
Kaderbrief 2021-2024 | 310 | I | |
Meicirculaire 2022 | 73 | S | |
SVB Uitvoeringskosten | -226 | I | |
Extra middelen Jeugdzorg | -1.642 | I | |
Compensatieregeling Voogdij/18+ | 67 | S | |
Uitvoeringskosten RISB | -100 | 100 | S |
Beschermd Wonen In de septembercirculaire 2021 en decembercirculaire 2021 en meicirculaire 2022 hebben wij vanuit het Rijk om de stijging van loon/prijscompensatie en volumestijging Beschermd Wonen extra budgetten ontvangen voor 2023. | -676 | S | |
Eigen bijdrage Beschermd Wonen De verwachte eigen bijdrage per cliënt Beschermd Wonen is in 2023 lager dan in 2022. Dit is te verklaren door 2 oorzaken: | 1.100 | -1.100 | S |
4. Opvang | |||
---|---|---|---|
Indexering, kostenverdeling en formatie-aanpassingen | -129 | 8 | S |
Indexering | -626 | S | |
Coalitieakkoord 2022-2026: nieuwe locatie maatschappelijke opvang | -1.000 | I | |
Realisering project regionaal netwerk | 50 | I | |
Coalitieakkoord 2022-2026: Opvang | -200 | S | |
Maatschappelijke opvang | 300 | S | |
Brede aanpak dak- en thuislozen | 703 | I | |
Nachtopvang Maatschappelijke opvang | 267 | I | |
Jeugd interventie Team (JIT) | 60 | S |
5. Diversiteit, integratie en toegankelijkheid | |||
---|---|---|---|
Personele ontwikkelingen | 136 | S | |
Afloop incidentele middelen inclusie/diversiteit | 100 | I | |
Coalitieakkoord 2022-2026: inclusie/diversiteit en toegankelijkheid | -300 | S | |
Afloop incidentele middelen Veranderopgave Inburgering | 281 | I |
6. Werk en inkomen | |||
---|---|---|---|
Indexering, kostenverdeling en formatie-aanpassingen | -1.110 | S | |
Indexering | -292 -115 | S S | |
Aanpassing budgetten Bundeling Uitkering Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) | -700 | 700 | S |
Uitvoeringskosten Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (TOZO) | 200 | I | |
Coalitieakkoord 2022-2026: inkomensondersteuning | -1.610 | S | |
Coalitieakkoord 2022-2026: minimaregeling dierenartskosten | -60 | I | |
Coalitieakkoord 2022-2026: energiearmoede | -50 | I | |
Coalitieakkoord 2022-2026: zwemdiploma's en Jeugdfonds Sport en Cultuur | -100 | I | |
Coalitieakkoord 2022-2026: Arbeidsmarktvraagstuk | -400 | I | |
Middelen energietoeslag 2022 | 8.131 | I | |
Afloop incidentele corona middelen | 460 | I | |
Afloop incidentele middelen armoede- en schuldenbeleid | 176 | I | |
Structurele middelen Kadernota 2022 schuldhulpverlening | -100 | S | |
Kwijtschelding gemeentelijke heffingen | -279 | S | |
Middelen arbeidsmarktregio 2022 | 1.555 | I | |
Middelen arbeidsmarktregio 2023 | -1.400 | I | |
Afloop corona middelen re-integratie | 422 | I | |
Afloop corona middelen arbeidsmarktregio | 580 | I | |
Betaling rijksbijdrage aan Regionaal-Sociaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (hierna: RWA) | 595 | S | |
Gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort van RWA | 480 | S |
9. Mutatie reserves | |||
---|---|---|---|
Onttrekking uit de reserve Maatschappelijke Opvang ten behoeve van een bijdrage aan de Pionier Portaal Eemland conform Kadernota 2022-2025. Zie deelprogramma 2.1.4 | 64 | I | |
Onttrekking uit de reserve Maatschappelijke Opvang ter dekking van de lasten met betrekking tot de nieuwe locatie Maatschappelijke Opvang conform coalitieakkoord 2022-2026. Zie deelprogramma 2.1.4 | 1.000 | I | |
Reserve regionale participatiegelden | 1.400 | I |