Doelen en activiteiten
BELEIDSDOEL | ACTIVITEITEN |
---|
2.1.1 Basisinfrastructuur
1. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | 1.1 We zijn gestart met het traject kansrijk Liendert waar we de komende 10 jaar de verschillen in gezondheid tussen (groepen) inwoners willen verkleinen. In eerste instantie ligt de focus op jeugd & gezin. We breiden t.z.t. uit naar alle inwoners in de wijk. - Een selecte groep gezinnen met kinderen wordt een maatwerktraject aangeboden met het doel dat deze gezinnen weer toekomstperspectief en een betere gezondheid ervaren. Wij verwachten dat minimaal 20 gezinnen een maatwerktraject doorlopen. 1.2 We zetten het programma 'Nu niet zwanger' voort. | |
2. Meer volwassenen en (blijven) wonen. | 2.1 We promoten en stimuleren de inzet van digitale toepassingen in de zorg (e-health) door zorgaanbieders, waardoor hun cliënten gestimuleerd worden om (binnen de menselijke maat) digitaal vaardiger te worden. | |
---|---|---|
3. Meer mensen leven | 3.1 Buurt netwerkers en jongerenwerkers zetten zich continu in om de sociale cohesie te vergroten. Ze stimuleren en ondersteunen eigen initiatief daartoe. De corona-periode toont aan dat de bereidheid tot ondersteuning en sociale cohesie aanwezig is in de Amersfoortse wijken. | |
4. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | 4.1 Met 'Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)' werken we op een data gestuurde, community-based en evidence-based wijze aan het verbeteren van het welbevinden van jongeren en aan het voorkomen van het gebruik van alcohol, drugs en tabak door jongeren. We zetten in op beschermende factoren, waaronder een zinvolle vrijetijdsbesteding o.a. middels (het doorontwikkelen van) City of A. 4.2 We continueren de inzet van het kinder-, jongeren- en meidenwerk. Jongerenwerkers kunnen vanuit hun vertrouwensband lichte begeleiding bieden aan jongeren. Daarmee voorkomen ze mogelijk dat jongeren afglijden naar intensievere vormen van zorg. 4.3 We continueren het groeps- en individuele aanbod om de weerbaarheid van jeugdigen te versterken. | |
5. Minder mensen zijn sociaal geïsoleerd of eenzaam. | 5.1 De dagactiviteiten voor ouderen 67+ binnen de sociale basisinfrastructuur zijn ingericht.. Deze dagactiviteiten zijn vanaf 1 januari 2022 operationeel binnen de sociale basisinfrastructuur en worden gecontinueerd in 2023. De toeleiding is laagdrempelig en in samenhang met de ontmoetings- en inlooppunten geregeld. | |
6. Meer mensen hebben een gezonde leefstijl. | 6.1 Om gezondheidsachterstanden te verkleinen continueren we de Gezonde wijkaanpak in alle wijken van Amersfoort volgens de principes van Positieve Gezondheid en met participatie van (kwetsbare) inwoners. In 2023 worden gezamenlijke trainingen georganiseerd over positieve gezondheid voor professionals, in sociaal en medisch domein op wijkniveau. | |
7. Meer mensen helpen elkaar of zien naar elkaar om. | 7.1 We ontwikkelen de maatregel Stut en Steun uit het programma betaalbaarheid van ondersteuning en zorg door. |
2.1.2 Ambulante zorg en ondersteuning, inclusief wijkteams
1. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | 1.1 Een ontwikkelagenda wordt voor en door de Wijkteams opgesteld om de samenwerking met huisartsen, scholen, de jeugdgezondheidszorg (GGDrU), de BSA en IndeBuurt033 te versterken. De vereenvoudiging van de overlegstructuur wordt hier onderdeel van. |
---|---|
2. Meer volwassenen en | 2.1 We gaan door met de Amersfoortse doorbraakaanpak. Deze aanpak is bedoeld voor individuen of huishoudens met complexe problematiek waarbij het niet lukt om met het beschikbare aanbod tot een oplossing te komen. Bij de doorbraakaanpak is het perspectief dat het individu of het huishouden voor ogen heeft leidend. De ervaringen met deze aanpak zijn positief. Zie in dit verband ook de RIB verantwoording maatregelen betaalbaarheid ondersteuning en zorg 12 april 2022 Raadsinformatiebrief (notubiz.nl). |
3. Meer mensen zijn fysiek, mentaal en sociaal weerbaar. | 3.1 We blijven investeren in het doorontwikkelen van de functie van de POH-Jeugd GGZ. Door de huisartsenpraktijk te versterken met een POH-Jeugd GGZ krijgt de zorg voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers efficiënter vorm. De instroom naar de specialistische jeugdhulp wordt hiermee beperkt. |
4. Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve (thuis)situatie. | 4.1 We bieden hulp en ondersteuning zoveel mogelijk op plekken waar kinderen, jongeren en opvoeders komen, bijvoorbeeld op de kinderopvang en op school. Aan iedere school en kinderopvangorganisatie is een wijkteam medewerker verbonden; zij maken afspraken op maat over de wijze waarop zij samenwerken. Naast de inzet van een social worker van Indebuurt033 op scholen, verstevigen we het jongerenwerk in de wijk om de druk op de jeugdzorg te verminderen. |
5. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | 5.1 We zetten in op de doorontwikkeling van het IJslandse preventiemodel. In het voortgezet onderwijs ontwikkelen we een tweejaarlijkse preventie cyclus bestaande uit de volgende vier stappen: monitoring onder jongeren, snelle terugkoppeling van de resultaten, gezamenlijk dialoog met de stakeholders en strategie op basis van de resultaten en uitvoering van acties. De strategie en de acties richten zich op vier verschillende domeinen die worden uitgevraagd in een vragenlijst onder jongeren, namelijk: gezin, peergroep, school en vrije tijd. |
2.1.3 Specialistische zorg en ondersteuning
1. Verbeteren organisatie en sturing. | 1.1 We voeren in 2022 en 2023 een nieuwe aanbesteding uit voor Jeugdhulp en begeleiding Wmo voor 2024 en verder op basis van taakgerichte inkoop. We doen dit op basis van de in 2021 vastgestelde regiovisie. We sluiten nieuwe overeenkomsten en implementeren aansluitende administratieprocessen. 1.4 We verbeteren het accountmanagement richting zorgaanbieders. We doen een quick-scan van de financiële gezondheid en de rechtmatigheid van de facturatie door zorgaanbieders en ondernemen, waar nodig actie. 1.5 We werken daarnaast aan de doorontwikkeling van sturings- en verantwoordingsinformatie. |
---|---|
2. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | 1. We contracteren aanbieders voor het bieden van individuele voorzieningen jeugd en WMO. 4. We versterken de samenwerking met GGZ-aanbieders voor volwassenen door:
|
4. Meer volwassenen en ouderen kunnen zoveel mogelijk zelfstandig (blijven) wonen. | 4.1 We geven verder uitwerking aan het programma ‘Wonen en zorg’. Dit programma is gebaseerd op het statement Amersfoort een Thuis voor iedereen. Het statement heeft de basis gelegd voor het realiseren van woningen voor mensen met een ondersteuningsbehoefte. Voorbeeld hiervan is, jongeren met een beperking die hierdoor niet kunnen uitstromen uit de jeugdhulp en ook de inzet van Beschermd Thuis. De stagnatie in beschikbaarheid van passende huisvesting leidt geregeld tot nieuwe problemen en toename van inzet op zorg, zoals begeleiding, schuldhulpverlening, langere opname in residentiële jeugdhulp en noodzaak tot uitbreiding van de maatschappelijke opvang. |
5. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | 5.1 Op regionaal niveau maken we afspraken tussen passend onderwijs en jeugdhulp. Hiervoor stellen we (twee) jaarlijks een agenda op in overeenstemming met de regiovisie, de inkoop jeugdhulp en de lokale ontwikkelingen (Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 en het Uitvoeringsprogramma Jeugd en Onderwijs 2022 – 2024). |
2.1.4 Bescherming en veiligheid
1. Meer mensen leven in een veilige (thuis) situatie. | 1.1 We continueren het programma wonen en zorg en maken afspraken met regiogemeenten over doorlopende trajecten instroom – opvang – uitstroom in lijn met de Regiovisie Samen in de wijk (regiovisie voor Ondersteuning met noodzakelijk verblijf). 1.6 We blijven inzetten op een herstelgerichte aanpak van problematiek en breiden het herstelnetwerk regionaal uit. 1.7 We leveren een bijdrage aan de uitvoering van de regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit betekent onder andere dat we deskundigheid en bewustwording bevorderen en subsidieafspraken maken over het voorkomen van geweld en opname in de vrouwenopvang en laagdrempelige hulp aan plegers. Ook werken we aan een uniforme werkwijze voor lokale teams in de regio. |
---|---|
2. Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve (thuis) situatie. | 2.1 We investeren blijvend in de goede samenwerking tussen Veilig Thuis, SAVE-teams (geïntegreerde jeugdbescherming en jeugdreclassering), de Raad van de Kinderbescherming, wijkteams en de veiligheidsketen. In samenwerking met de zes Utrechtse WMO/jeugdregio’s en partners geven we uitvoering aan het landelijke toekomstscenario kind en gezinsbescherming, veiligheid in jeugd en gezin. Na de uitwerking van het landelijke proces wordt geconcretiseerd hoe de regio Amersfoort hieraan invulling gaat geven. 2.2 Jaarlijks worden met de input van wijkprofessionals (o.a. jongerenwerkers, wijkagenten, jeugdboa’s en het JIT) in geselecteerde wijken problematische jeugdgroepen en fluïde jeugdnetwerken in kaart gebracht en van een aanpak voorzien. Dit gebeurt volgens de vijf sporen en bijbehorende ambities:
Hiermee investeren we ook preventief in het gezond en veilig opgroeien van jongeren zonder middelengebruik. |
2.1.5 Diversiteit, integratie en toegankelijkheid
1. Minder mensen ervaren discriminatie. | 1.1 We blijven inzetten op het bespreekbaar maken van de ervaren discriminatie in de stad en het tegengaan van discriminatie. We werken met uitvoeringsagenda's: de Antidiscriminatie Agenda, Toegankelijkheidsagenda en de Regenboogagenda. 1.2 We implementeren de uitgangspunten uit het diversiteitskristal bij inkoop en het verstrekken van subsidie en ondersteunen partijen zoals werkgevers, om hier invulling aan te geven. We evalueren deze werkwijze. 1.3 We stimuleren gemeentebreed binnen regulier beleid aandacht voor diversiteit en inclusie, waaronder in de gemeentelijke organisatie, als onderdeel van inkoop, overeenkomsten, inkoopvoorwaarden en prestatieafspraken met in uitvoerende organisaties en bij werkgevers/ondernemers in de stad. |
---|---|
2. Meer volwassenen en ouderen kunnen zoveel mogelijk zelfstandig (blijven) wonen. | 2.1 Voor ouderen en inwoners met een beperking zetten wij in op meer beschikbare en betaalbare woningen, zowel huur- als koopwoningen. Wij hebben aandacht voor vrije woningkeuze. Een aangepaste woning wordt 6 maanden aangehouden om deze opnieuw aan te bieden aan een inwoner met een beperking. Zodoende worden onnodige kosten voorkomen. Bij woningcorporaties en ontwikkelaars vragen wij waar mogelijk aandacht voor het bouwen van toegankelijke woningen. De Integrale Toegankelijkheidstandaard (ITS) brengen wij daarbij onder de aandacht. Via de Woonadvies Commissie (WAC) bieden wij een gratis, objectieve en onafhankelijke toetsing aan van bouwplannen op toegankelijkheid en bruikbaarheid. |
3. Meer mensen zijn fysiek, mentaal en sociaal weerbaar. | 3.1 We werken aan weerbaarheid via de uitvoeringsagenda's: de Antidiscriminatie Agenda, Toegankelijkheidsagenda en de Regenboogagenda. |
4. Meer mensen beheersen | 4.1 Als gemeente zetten wij in op het communiceren in begrijpelijke taal (B1 niveau). Alle medewerkers van de gemeente krijgen een training aangeboden. Onze communicatie wordt waar nodig ondersteund met behulp van beeldmateriaal, ondertiteling en gebarentolken. Ons klantencontactcentrum is ook te bereiken via Teletolk. |
2.1.6 Werk en Inkomen
1. Minder volwassenen en kinderen ervaren financiële belemmeringen om mee te doen. | 1.1 We zetten in op het bereik van regelingen door het digitaal platform www.geldcheck033.nldoor te ontwikkelen en uit te breiden. We voeren gerichte campagnes en werken daarbij nauw samen met partners uit de stad (Samen tegen Armoede). 1.2 We werken in samenwerking met scholen aan financiële educatie. |
---|---|
2. Meer mensen werken of | 2.1 Op jonge leeftijd leggen we een goede basis. We bieden in samenwerking met onder andere de MBO’s extra ondersteuning bij de uitstroom van kwetsbare jongeren van school naar werk. We maken daarbij gebruik van de inzet van het Jongerenloket en kijken samen met regiogemeenten en scholen waar de regionale aanpak van jeugdwerkloosheid en de inzet vanuit het VSV-programma versterkt kan worden. |
3. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | 1. We continueren de inzet van huiswerkbegeleiding op basis van de evaluatie in 2021. |