Doelen en activiteiten
BELEIDSDOEL | ACTIVITEITEN |
---|
4.1.1 Bestuur en regionale samenwerking
1. Onze gemeentelijke communicatie is toegankelijk voor iedereen. | 1.1 We gebruiken steeds vaker beeld (tekeningen, foto's, filmpjes etc.) in onze communicatie. 1.3 We stralen in onze communicatie diversiteit en gelijkwaardigheid uit en spreken onze inwoners zoveel mogelijk aan in een genderneutrale vorm. |
---|---|
2. We willen het bereik van de gemeentelijke communicatie vergroten. | 2.1 Het bereik en het aantal volgers van al onze sociale media kanalen blijft nog steeds groeien. Via Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn voeren we gesprekken met inwoners; delen we informatie; luisteren we en stellen we vragen. We streven naar een hogere interactie en betrokkenheid van inwoners bij onze berichten op social media. |
3. We zetten in op bestuurlijke vernieuwing en doen ervaring op met andere vormen van betrokkenheid. | 3.1 We gaan concreet maken wat we met bestuurlijke vernieuwing willen bereiken en doen. 3.2 Samen met het bewonersinitiatief gelote burgerraad kijken raad en college voor welke vraagstukken en op welke wijze we een burgerraad in kunnen zetten. |
4. Al in de verkenningsfase van nieuwe projecten, plannen en beleid gaan we in gesprek met belanghebbenden om te kijken hoe zij naar de opgave en het proces kijken. | 4.1 Bij nieuwe projecten of beleidstrajecten brengen we gebiedsgericht de belanghebbenden en betrokkenen in beeld en gaan met (enkelen van) hen in gesprek. Hoe kijken zij aan tegen de opgave en wat zien zij als hun rol in de aanpak? We doen dit in de verkenningsfase zodat we de opbrengst kunnen meenemen in de aanpak van het project of beleidstraject. |
5. We bereiden ons voor op de nieuwe Wet versterking participatie op decentraal niveau. | 5.1 Als duidelijk is wanneer de wet in werking treedt, actualiseren we onze verordening participatie en inspraak uit 2009. |
4.1.2 Communicatie en samenwerking met de stad
1. Stadsbestuur zijn dat verbindt, vertrouwen heeft en geeft en dat op basis van democratische waarden invulling geeft aan zijn publieke taken. | 1.1 In ons werk, zowel bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming als uitvoering, integraal rekening houden met de belangen en wensen van inwoners en organisaties in de stad. |
---|---|
2. Samenwerking met regiogemeenten, de gemeente Utrecht, provincie Utrecht, kennisinstellingen en bedrijfsleven om maatschappelijke opgaven inclusieve, duurzame en groeiende stad te realiseren. | 2.1 Actieve rol in de Regio Amersfoort, Midden-Nederland/Utrechtse Regio (regio’s Amersfoort, Utrecht, Foodvalley en Gooi en Vechtstreek), de Economic Board Utrecht (EBU). Nauwe contacten aangaan en onderhouden met de provincie Utrecht en triple helix partners (bedrijfsleven, kennisinstellingen). 2.2 Versterken van (boven) regionale samenwerking. Verkenning naar en waar mogelijk aangaan van (nieuwe) strategische allianties met andere steden/stedelijke regio’s met vergelijkbare opgaven en belangen. Prioriteit ligt bij de versterking van de samenwerking met de U10/U16. Van daaruit wordt op basis van de opgaven gekeken naar versterken van samenwerking met o.a. Metropoolregio Amsterdam, Gooi- en Vechtstreek en FoodValley. 2.4 Versterken van de lobby- en netwerkkracht van de VNG en G40 door actieve deelname. |
4.1.3 Dienstverlening
1. Iedere dag helpen we klanten snel, deskundig, vriendelijk en transparant tegen zo laag mogelijke kosten. | 1.1 Dat doen we aan de balies van Burgerzaken, aan de telefoon van het KCC en digitaal op www.amersfoort.nl, via webcare, e-mail en chat. |
---|---|
2. We zorgen ervoor dat ons digitale kanaal (de website en digitale producten) goed op orde is. Digitaal zaken doen met de gemeente wordt steeds eenvoudiger en gaat sneller. Echter: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. We willen klanten verleiden om digitaal zaken met ons te doen maar realiseren ons goed dat Amersfoorters soms liever persoonlijk contact hebben. | 2.1 In het laatste kwartaal van 2022 is de techniek onder de gemeentelijke website vervangen; daarmee kunnen we de website verder verbeteren voor onze klanten. In 2023 voeren we een usability-onderzoek uit; dit gaat helpen bij het verder optimaliseren van de website. |
3. We kennen onze klant. Daardoor zijn we in staat om gericht in te spelen op wat hij/zij wil, kan en nodig heeft. | 3.1 We meten continu hoe onze klanten de dienstverlening waarderen: op de website, aan de balie, telefoon en op de digitale producten. |
4. Het verder verbeteren van het proces 'afhandeling meldingen openbare ruimte'. | 4.1 Uit eigen klantonderzoek weten we dat de klantwaardering op hoe we als gemeente meldingen afhandelen achterblijft. In 2022 is een nieuw meldingen-systeem met speciale app geïmplementeerd dat ons gaat helpen het proces te verbeteren. Dat moet in 2023 zichtbaar worden in de klantwaardering. |
5. Het optimaliseren van de telefonische dienstverlening op het KCC. | 5.1 Ook in 2023 gaan we door met het verbeteren van de dienstverlening op het KCC: - We gaan onderzoeken hoe we méér telefoontjes direct op het KCC af kunnen doen (dus zonder dat daar een collega op een vakafdeling voor nodig is; 47% in 2022). - Meer complexe vragen verbinden we intern door naar een collega op een vakafdeling. Dat gaat niet altijd goed: regelmatig zijn collega's intern slecht bereikbaar, in dat geval maken we een terugbelnotitie (30% van de gesprekken in 2022). We streven naar minder terugbelnotities in 2023. |
6. We gaan onze visie op dienstverlening herijken en vertalen in een actieplan. | 6.1 Eind 2022 herijken we onze visie op dienstverlening. In 2023 starten we acties die nodig zijn om de dienstverlening de komende jaren verder te verbeteren en daarmee het vertrouwen in de overheid te herwinnen en verstevigen. |
7. Het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van persoonsgegevens in de Basis Registratie Persoonsgegevens. | 7.1 De Basis Registratie Persoonsgegevens vormt de basis voor het leveren van producten en diensten aan de klant. Ook stellen wij gegevens beschikbaar aan landelijke afnemers en binnengemeentelijke afnemers voor de uitvoering van hun publiekrechtelijke taken. |
8. Het goed, tijdig en zorgvuldig afhandelen van klachten. | 8.1 Als mensen niet tevreden zijn over het handelen van de gemeente of het wijkteam dan kunnen ze een klacht indienen. De klachtbehandelaar neemt zo snel mogelijk contact op en streeft naar een informele afhandeling in samenspraak met de betrokken afdeling en herstel van de relatie. Als dit niet tot resultaat leidt, wordt de klacht doorgeleid voor formele behandeling. |
9. Voor de inwoners een laagdrempelige, toegankelijke en oplossingsgerichte lokale overheid bieden, die de inwoner en de bedoeling van de geldende regelingen centraal stelt. | 9.1 Continuering van de ingezette aanpak van informele afhandeling van bezwaren en klachten en de regeling behandeling klachten en bezwaar sociaal domein actualiseren. |
10. Vergunningaanvragen worden kwalitatief getoetst. | 10.1 We toetsen vergunningaanvragen aan de geldende wettelijke en gemeentelijke kaders. Voor de activiteit bouwen passen we het vastgestelde bouwtoetsprotocol toe. |
11. Vergunningen worden tijdig afgehandeld. | 11.1 In 99,7% van alle vergunningaanvragen wordt binnen de wettelijke termijnen een besluit genomen. |
12. We prioriteren de toezichtinzet op basis van informatie en risico’s. | 12.1 We leggen de prioriteiten en de keuzes die we daarin maken vast in het Uitvoeringsprogramma VTH. |
13. Een ieder kan vertrouwen op een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens. | 13.1 Er wordt, zoals ook aanbevolen door de Rekenkamer, onder inwoners en de Klankbordgroep digitalisering en ethiek een onderzoek uitgevoerd naar ervaringen op het gebied van gegevensbescherming. |
14. We passen de dienstverlening aan en verbeteren de informatie-voorziening , mede in het kader van de invoering van de Omgevingswet. | 14.1 We richten onder andere de website van de gemeente Amersfoort zo in dat initiatiefnemers eenvoudig een vraag kunnen stellen en vooroverleg aan kunnen vragen. |
4.1.4 Gebiedsgericht werken en samenwerking met de stad
1. We werken gebiedsgericht samen aan vragen en opgaven op het sociaal, fysiek en veilig gebied. We kennen de gebieden, de netwerken daar en de behoeften van onze inwoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers. Onze inspanningen sluiten daarbij aan, op het juiste schaalniveau. We leggen continu verbindingen tussen 'de stad' (straat, buurt, wijk) en de gemeentelijke organisatie, waarbij ook een rol is weggelegd voor de wijkwethouder. | 1.1 In navolging van de wijkperspectieven van Liendert en Soesterkwartier (beide met tijdsperiode van circa 10 jaar), onderzoeken we op welke manier we met de andere gebieden kunnen omgaan. De reeds bestaande plannen van aanpak met de prioriteiten voor telkens twee tot drie jaar sluiten daarop aan. |
---|---|
2. We bouwen aan de relatie met bewoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers en onderhouden deze. | 2.1 We zijn actief en zichtbaar aanwezig in de stad en halen daarbij signalen, behoeften en initiatieven in de wijken op. We pakken vraagstukken gebiedsgericht en samen met (netwerken van) bewoners en partners op. De basis van samenwerking met partners in de stad is het kernteam in elk gebied. We ondersteunen bewoners en partners die initiatieven ontplooien. |
3. We ondersteunen bewoners met budget voor initiatieven en adviseren daarover. Dat doen we met het oog op een grotere betrokkenheid bij en in de buurt, zodat zij (kunnen) bijdragen aan een prettige leefomgeving. | 3.1 Aanvullend op de subsidieregeling Projecten#InDeBuurt stellen we jaarlijks per gebied een buurtbudget ter beschikking voor initiatieven om de leefbaarheid te vergroten of de sociale cohesie te versterken. Het zijn doorgaans kleinschalige en eenmalige projecten van bewoners. Via de buurtbudgetcommissie per gebied beslissen bewoners zelf over het budget. |
4. We werken aan het beter borgen van de omgevingsgerichte benadering in de gemeentelijke organisatie. | 4.1 We werken uit hoe we integraler naar gebieden kijken vanuit alle (beleids)domeinen om te bepalen wat de vraagstukken per gebied zijn, hoe die onderling samenhangen en wat de prioriteringis. Meer kennis over wat in een omgeving speelt en meer samenhang tussen afzonderlijke projecten maakt de gemeente een betere samenwerkingspartner voor stakeholders en inwoners en zorgt ervoor dat we onze opgaven voor de stad beter kunnen realiseren. |