1. Kansrijk Ontwikkelen: Amersfoorters ontwikkelen zich tot weerbare en competente volwassenen. | Onder het beleidskader Inclusieve Stad hebben we de opgave Ontwikkelen & Opgroeien uitgewerkt in een Uitvoeringsprogramma Jeugd en Onderwijs (UPJO) voor de periode 2022-2024. We voeren dit programma samen met het onderwijs en andere partners in de stad uit. In het UPJO hebben we 5 focuspunten benoemd (zie hieronder). Samen met onze onderwijs- en jeugdpartners bepalen we binnen de focuspunten welke onderdelen we in 2023 oppakken. 1.1 Onderwijskansen - Stimuleren en ondersteunen van evidence informed interventies ter bevordering van kansengelijkheid in primair en voortgezet onderwijs.
- Continueren en versterken van het buitenschools leren, waaronder de Amersfoortse Brede Combinaties (ABC’s), de verlengde schooldag, de rijke schooldag en de zomerscholen.
- Continueren van onderwijs aan nieuwkomers.
- Verbinden van huiswerkbegeleiding, die bekostigd is vanuit minimabeleid, met de scholen. Momenteel wordt onderzocht hoe de activiteiten vanuit het onderwijs beter geïntegreerd kunnen worden met huiswerkbegeleiding. Op basis hiervan wordt er opnieuw gekeken naar de huidige aanpak en waar verbeteringen mogelijk zijn.
- Ontwikkelen van een doorgaande taallijn van 0 tot 23 jaar met interventies gericht op het versterken van taalvaardigheid, waaronder de VoorleesExpress, naschoolse programma’s en de Bibliotheken op School (BoS).
- Passend adviseren, door over- en onderadvisering in de stad in kaart te brengen en effectieve werkwijzen in advisering voor voortgezet onderwijs in te voeren.
- Het definitieve selectiemoment voor leerlingen zoveel mogelijk uitstellen, door leerlingen brede brugklassen en opstroom mogelijkheden aan te bieden.
- Onderwijs en gemeente stellen een gezamenlijke actieagenda op met concrete afspraken om segregatie tegen te gaan.
- Onderzoeken hoe het aanmeldbeleid voor scholen in Amersfoort eerlijker en transparanter vormgegeven kan worden.
- Organiseren van ontmoeting tussen kinderen met verschillende achtergronden: in de wijk, in de vrije tijd en op school.
- bijvoorbeeld via de ABC’s, sport en cultuur en het concept vriendschapsscholen.
- Uitvoeren van het plan ‘Samen opgroeien in de wijk’, een initiatief van het ABC Soesterkwartier.
- Waar nodig de aanwezigheid van een social worker van Indebuurt033 en/of wijkteam medewerker op de kinderopvang en de school realiseren.
- Voortzetten van jongerenwerk en maatjesprojecten in het voortgezet onderwijs.
1.2 Ondersteuning dichtbij - Versterken van de ondersteuningsteams in het primair onderwijs en de samenwerking met de kinderopvang binnen de wijkgerichte aanpak.
- Versterken en borgen van de AOJ teams in het voortgezet onderwijs.
- Herijken van de rol van de brugfunctionaris in het MBO.
- Onderzoeken van de mogelijkheden om vanuit beschikbare data de ondersteuning en zorg zoveel mogelijk wijk- en schoolgericht in te zetten.
- Op regionaal niveau afspraken maken tussen passend onderwijs en jeugdhulp in het regionaal op overeenstemming gericht overleg (OOGO). Hiervoor stellen we tweejaarlijks een agenda op in overeenstemming met de Regiovisie specialistische jeugdhulp en de lokale ontwikkelingen.
1.3 Wijkgericht werken Zie paragraaf 2.1.1. punt 1 - Hulp en ondersteuning zoveel mogelijk bieden op plekken waar kinderen, jongeren en opvoeders komen, bijvoorbeeld op de kinderopvang en op school. Aan iedere school en kinderopvang is een wijkteam medewerker verbonden; zij maken afspraken op maat over de wijze waarop zij samenwerken. Ook borgen we de inzet van een social worker van Indebuurt033 op scholen waar hier vraag naar is, zie onder Onderwijskansen.
- De methodiek van het IJslands model wordt onderdeel van het preventief jeugdbeleid in het voortgezet onderwijs. Wij verleggen de focus naar het versterken van beschermende factoren voor een breder scala aan problemen, zoals ook in de wijkgerichte aanpak.
- Bij het ontwikkelen van nieuwe subsidieregelingen dan wel het verstrekken van subsidies bieden we – waar mogelijk - partners in de wijken meer ruimte om gezamenlijk te bepalen aan welke doelen zij prioriteit geven.
1.4 Integrale kindvoorzieningen - Ontwikkelen en vaststellen van een gezamenlijke plan van onderwijs, opvang, zorg en gemeente, waarin deze samenwerking vorm krijgt voor een doorgaande onderwijs/opvanglijn voor kinderen van 0 tot 14 jaar.
- Uitwerken van de randvoorwaarden om integrale kindvoorzieningen mogelijk te maken, inclusief aanvullende afspraken bij de overeenkomst voor de doordecentralisatie van de onderwijshuisvesting.
- Op basis van bovenstaande spreken gemeente, onderwijs, opvang en zorg af hoeveel integrale kindervoorzieningen er komende jaren gerealiseerd kunnen worden, elk op de wijze die past bij de lokale situatie.
- Realiseren van een warme overdracht van kinderopvang naar basisschool waar deze nog niet is.
1.5 Volwassen worden - Samen met jongeren en partners in de stad in kaart brengen waar de knelpunten en hiaten zitten voor jongeren, met de focus op de overgang van 18- naar 18+, op de verschillende leefgebieden.
- Op basis van de uitkomsten zetten we concrete stappen, waarbij ook ruimte is voor innovatieve en minder voor de hand liggende oplossingen. Hierbij kijken we ook naar andere regio’s en gemeenten en naar landelijke ontwikkelingen.
- We continueren het programma Voortijdig School Verlaten (VSV).
|
---|