Doelen en activiteiten
BELEIDSDOEL | ACTIVITEITEN |
---|
1.1.1. Energietransitie
1. We werken verder aan de ambitie om een CO2-neutrale stad te zijn. We werken samen en benutten kansen op landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau. | 1.1 We benutten subsidiemogelijkheden vanuit de provincie, het Rijk en Europa. Wij stimuleren inwoners en bedrijven dit ook te doen. Bij de European Local Energy Assistance is een aanvraag ingediend voor het uitwerken van een projectplan voor een grootschalige investering in de warmtetransitie. In 2021 is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden die het Eemmeer biedt voor het winnen van Thermische Energie uit Oppervlaktewater (TEO). Uit dit onderzoek blijkt dat grootschalige toepassing in Amersfoort en Bunschoten in principe technisch en financieel mogelijk is, mits voldoende subsidies gegenereerd. Hiervoor wordt een plan van aanpak opgesteld en een subsidieaanvraag bij de provincie Utrecht ingediend. |
---|---|
2. We stellen kaders op voor de transitie naar duurzame warmte. | 2.1 Op basis van de Transitievisie Warmte gaan wij aan de slag met verdere uitwerking van de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. Voor een aantal wijken stellen wij wijkwarmteplannen op. Na Schothorst-Zuid gaan we verder met Nieuwland en Vathorst en bedrijventerreinen Isselt en De Hoef. Samen met bewoners, gebouweigenaren en technisch partners maken we plannen op buurtniveau met de buurtenergie-aanpak. In de wijk Schothorst-Zuid wordt samen met alle partners en het burgerinitiatief Warmtestem gewerkt aan het eerste wijkuitvoeringsplan dat we eind 2024 naar de Raad willen zenden. |
3. Het betaalbaar maken van de energietransitie voor particuliere woningeigenaren. | 3.1 Met de ROM Utrecht werken we samen aan een “gebouwgebonden verduurzamingdienst” als instrument voor een betaalbare verregaande verduurzaming van grondgebonden woningen. Er is een concessie aanbesteed en een serviceprovider geselecteerd. Deze zal hiermee op zoek gaan naar tenminste 10 woningeigenaren die hun woning met deze dienst willen laten verduurzamen. |
4. Het opwekken van energie is duurzaam. | 4.1 Voor de drie windlocaties in Amersfoort (Isselt, Poort van Amersfoort (bedrijventerreinen De Hoef/Vinkenhoef) en langs de A28/Vlasakker) is afgelopen tijd op verschillende detailniveaus nader onderzoek gedaan. Voor wat betreft het zoekgebied voor windenergie op bedrijventerrein Isselt verwachten we dat deze in 2023 naar RES-trede 2, “richting besluitvorming over uitvoering” kan. Wij hebben daarbij aandacht voor de effecten op de gezondheid van inwoners. |
1.1.2 Duurzaamheid
1. We nemen vanzelfsprekend als gemeente onze maatschappelijk verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld op de verschillende relevante beleidsterreinen. | 1.1 Duurzame ontwikkeling raakt alle beleidsprogramma's van de gemeentelijke begroting en komt daar tot uitvoering. In lijn van het deelakkoord duurzaamheid stimuleren we medewerkers en leiden we ze daar waar nodig op, zodat duurzaamheid nog beter geïntegreerd wordt binnen de verschillende (beleids)-terreinen. We continueren onze inzet op het vergroten van de kennis rond duurzame gebiedsontwikkeling. |
---|---|
2. We informeren bewoners, ondernemers en stakeholders en werken actief met hen samen in de transitie naar een duurzame stad. | We blijven inzetten op het informeren, stimuleren en ondersteunen van bewoners, ondernemers en stakeholders. We zoeken daarbij de samenwerking op. Dit doen we zowel online, via sociale media, als offline, door zichtbaar te zijn in de wijken. |
3. Samen met bewoners en ondernemers werken aan de verduurzaming van Amersfoort door het stimuleren van innovaties op het gebied van duurzame energie, energiebesparing en circulaire economie. | 3.1 We zetten het Toekomstfonds in voor projecten en initiatieven van ondernemers en bewonerscollectieven in de stad op het gebied van schone energie, warmte, energiebesparing, circulariteit en vergroening. 3.2 Samen met de Amersfoortse Duurzaamheidsambassadeurs zetten wij in op een versnelling van de transitie naar een groene, sociale en duurzame samenleving. Wij maken met de ambassadeurs nieuwe samenwerkingsafspraken. |
4. We benutten de wettelijke mogelijkheden om duurzaamheid te verankeren. | 4.1 We benutten de kansen en mogelijkheden die de crisis- en herstelwet biedt met het opstellen van gebiedsgerichte beleidsregels, duurzaamheid in combinatie met open normen en verruimde reikwijdte bij Crisis & herstel wet (Chw)-bestemmingsplan. Begin 2022 zijn in de pilot Energietransitie in het Omgevingsplan regels vastgesteld binnen de thema’s aardgasvrij, opwek zonne-energie, duurzame mobiliteit en houtstook om de energietransitie te ondersteunen dan wel te versnellen. Wanneer in 2023 de Omgevingswet vastgesteld wordt zullen deze regels opgenomen worden gekoppeld aan het Omgevingsplan. 4.2 We hebben in 2022 het Convenant Duurzame Woningbouw getekend. De afspraken in dit convenant willen we waar dat kan vastleggen in onze eigen regelgeving. |
5. We monitoren de voortgang en toetsen dit aan het einddoel. | 5.1 We bekijken jaarlijks de voortgang van de verduurzaming met het dashboard en de rapportage Duurzame Stad. |
1.1.4 Milieu
1. Wij streven naar een afvalloze stad in 2030. Amersfoort wil in 2025 minimaal 70% van het huishoudelijk afval gescheiden inzamelen. | 1.1. In 2022 werken wij aan een visie ‘Op weg naar minder huishoudelijk afval in 2030’. Wij verwachten deze visie in Q1 van 2023 aan te kunnen bieden aan college en raad. Daarin is het doel van 100 kg restafval per inwoner in 2025 opgenomen. Hiermee sluiten wij aan bij rijksbeleid. We voorzien echter dat we dit doel niet zullen gaan halen. |
---|---|
2. Een schone lucht in Amersfoort. Hierbij hebben we aandacht voor de verschillende bronnen van verontreiniging. | 2.1 We stimuleren en werken aan uitvoering van de maatregelen uit het plan Samen werken aan Schone lucht – Aanpak luchtkwaliteit (vastgesteld januari 2020). Hiernaast nemen we ook deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord, samen met het Rijk en o.a. Provincie Utrecht en de gemeente Utrecht. We onderzoeken of en hoe de nieuwe WHO richtlijnen voor schone lucht kunnen worden behaald. |
3. Amersfoort is en blijft een gezonde en veilige stad. Ook de basiskwaliteit voor geluid, bodem en veiligheid is in orde. Waar mogelijk maken we Amersfoort stiller, schoner en veiliger. | 3.1 We zetten de geluidsanering voort van de laatste hoog belaste woningen op de zgn. B-lijst. Dit betreft woningen met een geluidbelasting tussen de 60-65 dB en die gebouwd zijn voor 1986. We hebben subsidie ontvangen van het Rijk voor de sanering van ongeveer 400 woningen, waarvan bij een gedeelte maatregelen nodig zullen zijn. 3.3 We werken met rijksmiddelen aan de afspraken en ambities uit het “Convenant Bodem en Ondergrond 2016-2020” en vooruitlopend op de Omgevingswet om de bodem actief te beheren en deze te gebruiken als onderdeel van het natuurlijk systeem om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving, de energietransitie en klimaatadaptatie. Door onder andere de aanpak van spoedlocaties nazorg en monitoring wordt hieraan invulling gegeven. In 2022-2023 continueren we de sanering van het NS Vetgasterrein en is gestart met verwijdering van puur product 3.4 Met gebiedspartners zoals het Waterschap, werken we samen in de Blue Deal. Voor de grondwaterbeschermings-gebieden werken we met de Provincie en Vitens aan gebiedsdossiers. De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht ondersteunt de gemeente bij het uitvoeren van de bodemtaken. |
4. Onze inwoners hebben waardering voor, kennis van en inzicht in natuur en duurzaamheid en kunnen dat een plek geven in hun keuzes en gedrag. | 4.1 Via het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie (CNME) in het Groene Huis faciliteren we scholen en kinderopvang bij het geven van natuur- en milieueducatie: van natuurbeleving tot en met het leren voor en over duurzaamheid. Het ontvangen van schoolklassen voor lessen en excursies speelt daarbij een belangrijke rol. |
5. Dierenwelzijn. | 5.1 In 2023 is de Nota Dierenwelzijn inclusief uitvoeringsprogramma opgesteld in samenwerking met partners in de stad. |
6. Groene stad en biodiversiteit. | 6.1 In 2023 ronden we het plan van aanpak biodiversiteit / actieplan biodiversiteit af, waarin ook aandacht wordt gegeven aan de monitoring van kenmerkende planten en dieren. |
1.1.5 Stedelijk beheer klimaat en groen
1. Wij voldoen aan onze zorgplicht voor een veilige en functionele openbare ruimte, zowel boven- als ondergronds. | 1.1 We zorgen voor structureel beheer van bovengrondse infra, wegen en pleinen, bruggen, tunnels en viaducten, verlichting, vaarwegen, watergangen en vijvers en van de ondergrondse infra: riolering, kabels en leidingen, (toekomstige) afvalcontainers. Daarbij gaan we uit van het niveau ‘Amersfoortse Basis’, zoals vastgesteld in het 'Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2022-2031'. |
---|---|
2. Onze inwoners zijn tevreden over (het beheer van) de openbare ruimte in de stad. | 2.1 We voeren wijkonderhoud uit voor bomen en groen, speelvoorzieningen en straatreiniging wat voldoet aan de gestelde normen van technische kwaliteit, netheid, beeldkwaliteit en inzet op ecologische doelstellingen, aangepast aan de functie van het gebied. |
3. Bij het uitvoeren van beheer en onderhoud geven we invulling aan ambities en opgaven, om de openbare ruimte te verbeteren, toekomstbestendig te maken, voor te bereiden op veranderingen in het klimaat en te laten passen bij maatschappelijke behoeften. Dit doen we op een duurzame wijze. | 3.1 We werken aan leefbare, duurzame en toekomstbestendige wijken en buurten. Met de middelen uit het coalitieakkoord geven we extra invullingaan maatschappelijke opgaven en ambities, zoals klimaatadaptatie, biodiversiteit, beperken van CO2 uitstoot en circulariteit. Ook werken we aan het toegankelijker maken van de stad voor iedereen, meer ruimte maken voor fietsers en voetgangers, en het faciliteren van ontmoeting, beweging, sport en spel. |
4. Wij stimuleren en faciliteren zelfbeheer en initiatieven van inwoners in de openbare ruimte. | 4.1 We stimuleren zelfbeheer met het motto 'ja graag'. We hanteren spelregels en bieden ondersteuning bij het opstarten van initiatieven van bewoners, met onze eigen adviseurs en gebiedsbeheerders, maar ook via een raamovereenkomst met groene organisaties en onze eigen wijkonderhoudsaannemers. Hiermee willen wij de betrokkenheid van inwoners bij de eigen leefomgeving vergroten. |