1. Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer. | 1.1 Voor de voetganger stellen wij een loopplan op waarbij we onderscheid maken in drie type routes namelijk: de directe, de toegankelijke en de recreatieve. Aan de hand daarvan inventariseren we de knelpunten in het netwerk en stellen wij een uitvoeringsagenda op. 1.2 Fietsen is schoon, stil en gezond. We voeren versneld maatregelen uit het beleidsplan Amersfoort Fiets uit om fietsen te stimuleren en bouwen aan een compleet, samenhangend en veilig fietsnetwerk. 1.3 Goed en emissievrij openbaar vervoer in onze stad met sterke regionale verbindingen, is van groot belang voor de realisatie van de mobiliteitstransitie. Aanvullend zetten we in op experimenten met waterstofvoertuigen. We kijken naar nieuwe openbaar vervoer verbindingen van de stadsuitbreidingen. 1.4 De positie van deelmobiliteit wordt versterkt. We zetten zoveel mogelijk in op zero emissie deelvervoer. Door voertuigen met elkaar te delen, worden ze beter gebruikt, zijn er minder nodig en ontstaat er meer ruimte op straat. 1.5 De transitie naar zero emissie personenvoertuigen wordt verder ingezet. Bij de realisatie van de openbare (snel)laadinfrastructuur wordt rekening gehouden met de behoefte aan laden voor alle doelgroepen (o.a. inwoners, goederenvervoer, personenvervoer). 1.6 In 2023 wordt de invoering van de ZE zone voor logistiek en personenvervoer geconcretiseerd, welke wij samen met ondernemers, transporteurs en doelgroepenvervoer uit de stad uitwerken. 1.7 Samen met onze partners wordt uitvoering gegeven aan het in 2021 ondertekende waterstofconvenant en werken we aan een regionaal waterstofconvenant waarin de mogelijke toepassingen van waterstof over de volledige breedte wordt onderzocht. 1.8 De subsidieregeling voor het inruilen van een vervuilende brommer wordt verlengd. Inwoners krijgen subsidie als zij hun benzinebrommer laten slopen. |
---|
2. Voorrang geven aan voetgangers, fietsers en OV, onder andere door het inrichten van de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. | 2.1 We stellen een integraal Programma Verkeer en Vervoer op voor alle modaliteiten, groen en natuurinclusief en volgend op de verstedelijkingsambitie. 2.2 Een uitvoeringsplan wordt opgesteld om de norm van 30 km/uur toe te passen en op rondwegen (2 bij 2 baans) 50 km/u. 2.3 Om voorrang en ruim baan te geven aan voetgangers en fietsers, worden op meerdere plekken in de stad de regelingen aangepast. 2.4 We starten de aanpak van de Noordewierweg. 2.5 Het regionale netwerk van doorfietsroutes wordt verder uitgebreid, onder andere richting Bunschoten en Hilversum. Om het stijgende aantal fietsers de noodzakelijke ruimte en comfort te geven, worden de lokale en de regionale verbindingen tegen het licht gehouden. 2.6 De Aanpak Fietsparkeren voor de binnenstad wordt verder uitgevoerd. 2.7 We onderzoeken een autoluwere Van Ring naar Park mogelijk te maken. Ook wordt onderzocht hoe zero emissie alternatieven vervangend kunnen zijn voor vervuilende voertuigen in het autoluwe gebied. 2.8 We onderzoeken de mogelijkheid voor bewoners om hun woonstraat te vergroenen door het opheffen van parkeerplaatsen. |
---|
3. Stimuleren van alternatieven voor autobezit. | 3.1 In de hele stad wordt deelmobiliteit en Mobility as a Service (MaaS) gestimuleerd. We starten bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen, conform door de raad vastgesteld beleid. Daarnaast implementeren we een Mobility Service Provider (MSP) om alle aanbieders van deelmobiliteit eenduidig voor de inwoners te ontsluiten en vraaggericht te kunnen faciliteren. 3.2 Op basis van de evaluatie van het experiment met microdeelmobiliteit zullen er nieuwe beleidsregels worden opgesteld voor het vergunningstelsel. Daarbij wordt ook gekeken naar het realiseren van vaste stallingsplekken (hubs) voor microdeelvoertuigen (o.a. fietsen, scooters). 3.3 We stimuleren het particulier autodelen en zullen daarvoor beleidsregels opstellen. 3.3 We evalueren de effecten van de ontheffing voor speed-pedelecs op het fietspad voor onder meer de verkeersveiligheid en maken keuzes over het al dan niet verlengen van deze maatregel. 3.4 We stimuleren fietsgebruik onder basisschoolkinderen en nieuwe Nederlanders door de uitvoering van onze scholen- en wijkenaanpak. 3.5 Ter voorbereiding op de bouw van de fietsenkelder op het Stationsplein worden kabels en leidingen verlegd. Met ProRail en NS onderzoeken we de mogelijkheden om de fietsenstallingen op het Mondriaanplein en bij de stations Schothorst (ook ondergronds) en Vathorst uit te breiden. |
---|
4. Bereikbaarheid van de stad verbeteren. | 4.1 Samen met gemeente Bunschoten werken we een tracé uit voor de nieuwe autoverbinding tussen Vathorst en aansluiting A1 – Bunschoten. 4.2 Als gevolg van onder meer de stikstofproblematiek loopt de reconstructie van Knooppunt Hoevelaken en de aanliggende delen van de A1 en A28 verdere vertraging op. Met RWS en de regio onderzoeken we de mogelijkheden om de gevolgen van deze vertraging voor de bereikbaarheid en woningbouwopgave te beperken. 4.3 Het huidige plan voor de capaciteitsverbetering Westelijke Ontsluiting is financieel onhaalbaar gebleken. We gaan alleen door met de verbeteringen voor fietsers, voetgangers en hulpdiensten, passend bij onze nieuwe manier van denken over mobiliteit. 4.4 Met stakeholders onderzoeken we de mogelijkheden om met korte termijn maatregelen de verkeerveiligheid op de Nieuwe Poort te verbeteren. Voor de lange termijn is het mobiliteitsplan dat voor de hele stad wordt opgesteld en de verstedelijkingsambitie mede bepalend voor de eindoplossing. 4.5 Dynamisch verkeersmanagement wordt actief toegepast. Op die manier geleiden we het verkeer naar en uit de stad. 4.6 We zetten, samen met de partijen die daarover gaan, in op een sterk regionaal HOV en op het verbeteren de busverbinding tussen het Hoefkwartier, Hogekwartier en Utrecht Science Park. Bij de inbreidingsprojecten en ook bij Bovenduist realiseren we OV als eerste, zodat de voetganger en fietser het uitgangspunt zijn, en OV en deelmobiliteit een logisch en beschikbaar alternatief zijn. 4.7 We transformeren op een hoger tempo de noordzijde van het station (het Stationsgebied en het Mondriaanplein) tot een aantrekkelijk verblijfsgebied ter stimulering van het OV gebruik. 4.8 Het behoud van intercity’s voor Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst is cruciaal voor de mobiliteitstransitie ten behoeve van de verstedelijkingsambitie. In gesprekken met de partners zullen wij dit actief blijven uitdragen. 4.9 We zetten ons actief in voor een HOV verbinding USP- Amersfoort. 4.10 Wij organiseren structureel nachttreinen van Amersfoort Centraal naar Utrecht Centraal vanaf 2024. |
---|
5. Verkeer op een veilige manier laten doorstromen. | 5.1 Binnen het samenwerkingsprogramma GoedopWeg gaan we door met het ‘intelligenter’ maken van verkeersregelinstallaties (i-VRI). Voertuigen kunnen dan communiceren met de verkeerslichten waardoor doelgroepen zoals hulpdiensten en OV prioriteit kunnen krijgen. 5.2 We onderzoeken samen met de Provincie Utrecht de mogelijkheden voor de toepassing van multimodaal verkeersmanagement op lokaal en regionaal niveau. 5.3 Op diverse locaties verbeteren we de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers, zoals op rotonde Borneoplein en de entree van Winkelcentrum Schothorst. Waar mogelijk wordt verder gegaan met het verwijderen van palen en obstakels in fietspaden. |
---|
6. Parkeren en parkeerbeleid. | 6.1 We komen met een Parkeervisie 2035 en leggen daarbij een relatie met de verstedelijkingsopgave. 6.2 We breiden het vergunning parkeren in één keer flink uit. Het beleid in het bestaande reguleringsgebied vereenvoudigen we en maken we onderdeel van het uit te breiden gebied, waarbij we kiezen voor logische grenzen. 6.3 De tarieven van de 2de en 3de autovergunning worden verhoogd. 6.4 De parkeertarieven op straat verhogen we met 50% zodat parkeren in garages wordt gestimuleerd en de druk op de openbare ruimte verminderd wordt. Voor de hele stad verlagen we de bezoekersnorm naar 0,05. 6.5 We onderzoeken de wijze waarop wij de inzet van scanauto’s willen organiseren. 6.6 We voeren een haalbaarheidsstudie uit naar stadsrand parkeren op de radialen van de stad. 6.7 In de Spoorzone hanteren we parkeernorm van 0.2 en zetten we maximaal in op de toepassing van MaaS. Parkeren organiseren we centraal. Voor senioren en kwetsbare doelgroepen organiseren we maatwerk. 6.8 We ontwikkelen A1 zone met een zeer lage parkeernorm en passen MaaS ook daartoe. We realiseren daarvoor sterke OV verbindingen richting Amersfoort Centraal en parkeerhubs met deelmobiliteit. 6.9 Voldoende fietsparkeerplekken worden gerealiseerd bij openbaar vervoer knooppunten, nieuwbouw, recreatie gebieden, binnenstad en winkelstraten, rekening houdend met verschillende fietsvormen. |
---|